Gaceta Sanitaria Gaceta Sanitaria
Special article
Alcohol in the city: wherever and whenever
El alcohol en la ciudad: en todo lugar y momento
Xisca Suredaa,, , Víctor Carreñoa, Albert Espeltb,c,d,e, Joan R. Villalbíb,c,e,f,g, Jamie Pearceh, Manuel Francoa,i
a Social and Cardiovascular Epidemiology Research Group, School of Medicine, University of Alcalá, Alcalá de Henares, Madrid, Spain
b Agència de Salut Pública de Barcelona, Barcelona, Spain
c CIBER de Epidemiología y Salud Pública (CIBERESP), Spain
d Departament de Psicobiologia i Metodologia en Ciències de la Salut, Universitat Autònoma de Barcelona, Cerdanyola del Vallès, Barcelona, Spain
e Institut d’Investigació Biomèdica Sant Pau, Barcelona, Spain
f Departament de Ciències Experimentals i de la Salut, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, Spain
g Grupo de Trabajo sobre Alcohol, Sociedad Española de Epidemiología, Barcelona, Spain
h Centre for Research on Environment Society and Health, School of GeoSciences, University of Edinburgh, Edinburgh, UK
i Department of Epidemiology, Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health, Baltimore, Maryland, USA
Corresponding author. (Xisca Sureda francisca.sureda@uah.es)
Abstract

Alcohol urban environment has been associated with individual alcohol behaviors. We are constantly exposed to a wide variety of alcohol products, its marketing and promotion and signs of alcohol consumption that may influence alcohol-drinking behaviors. In this photo-essay, we include photographs that visually explain the exposure to alcohol in the urban streetscape of Madrid. These photographs show the pervasiveness of alcohol products in this city, which can be found everywhere at any time.

Resumen

El entorno urbano del alcohol se ha asociado a su consumo individual. Estamos constantemente expuestos a una amplia variedad de productos con contenido de alcohol, su promoción y signos de consumo, que pueden influir en la normalización del mismo. En este ensayo fotográfico se incluyen imágenes que explican visualmente la exposición al alcohol en el paisaje urbano de Madrid. Estas fotografías muestran la omnipresencia de los productos con contenido de alcohol en esta ciudad, que se puede encontrar en todas partes y en cualquier momento.

Keywords
Alcohol drinking, Alcohol promotion, Cities, Urban health, Photographs
Palabras clave
Consumo de bebidas alcohólicas, Promoción del alcohol, Ciudades, Salud urbana, Fotografías